I brugerundersøgelsen fra 2018 har 89 % af kommunens borgere svaret, at det er vigtigt eller meget vigtigt at sortere affaldet. Der er velvilje hos horsensianerne til at sortere affaldet, men vi skal løbende mindes om den gode sortering. Landsdækkende erfaringer viser, at kvaliteten af sorteringen stiger, hver gang kommunen informerer. Derfor skal vi løbende informere om sortering af affald.
En kommunikationsplan skal beskrive den løbende indsats. Der er faste elementer, som vi gennemfører med jævne mellemrum, og højdepunkter med kampagner, hvor vi sætter fokus på sortering.
Indsatserne skal give svar på 3 spørgsmål:
1. Hvorfor skal vi udnytte klodens ressourcer
bedre?
2. Hvordan sorterer vi den enkelte
type affald?
3. Hvad sker med det sorterede affald?
Vi skal have hele paletten i brug, når vi skal kommunikere omkring de forskellige indsatser til forskellige målgrupper. Nogle skal vi i direkte kontakt med, andre når vi med film eller sociale medier, mens andre igen er nemmest at nå gennem medieomtale.