Den overordnede konklusion på trafikbetjeningen af de større byområder uden for Horsens er, at byerne er relativt godt betjente med forbindelser til Horsens. For de flestes vedkommende med en betjening, der kan karakteriseres som tilnærmet timedrift på hverdage i dagtimerne. Hatting er den by, der har den dårligste betjening sammenholdt med byens størrelse.
I E-boksundersøgelsen er der dog væsentlige forskelle i tilfredsheden med betjeningen mellem de forskellige områder. Østbirkområdet, Gedved, Hatting og Søvind skiller sig ud med den mest negative vurdering.
Figur 3: Tilfredshed fordelt på områder uden for Horsens by fra E-boksundersøgelse
Område |
Årsager til utilfredshed |
Kommerntarer |
Østbirk |
|
|
Gedved |
|
|
Søvind |
|
|
Hatting |
|
|
I tabellen ovenfor ses årsagerne til utilfredsheden i områder uden for Horsens by.
Fra Østbirk er der ønske om bedre forbindelser til Skanderborg og Silkeborg. Dette vil for Skanderborgs vedkommende kunne opnås ved at forlænge flere afgange på 112 til Voerladegård og her skabe forbindelse til 502 Brædstrup – Skanderborg (skift i Voerladegård). Midttrafik vurderer, at passagergrundlaget ud over de skoleelever og elever i ungdomsuddannelserne, som allerede er dækket ind, vil være beskedent.
For Østbirk til Brædstrup og herfra med 110 mod Silkeborg kunne flere forbindelser opnås ved at udvide betjeningen på rute 501 Østbirk – Brædstrup. Midttrafik vurderer også her, at passagergrundlaget ud over de skoleelever og elever i ungdomsuddannelserne, som allerede er dækket ind, vil være beskedent.
Betjeningen på ruterne er løbende blevet tilpasset antallet af brugere. Generelt kan man som en tommelfingerregel sige, at en frekvensudvidelse vil have en indtægtsdækning på 20 – 40 % afhængig af eksisterende betjening og passagerpotentialet. For Østbirks vedkommende er der for andre destinationer end Horsens tale om små spredte rejsestrømme, når man ser bort fra skoleelever og elever i ungdomsuddannelserne.
Midttrafik vurderer, at en udvidelse af betjeningen af Hatting har størst potentiale for at tiltrække nye passagerer.
Midttrafik vurderer samtidig, at nye byudviklingsområder i byerne ikke giver anledning til ændret linjeføring af ruterne. Byudvikling er generelt behandlet i afsnittet "ÆNDRING AF DEN KOLLEKTIVE BUSBETJENING" under afsnittet " Nyt busnet."